Pages

Thursday, June 9, 2011

Mansor lancar kempen tanam pokok "Hijaukan Bumi Pulau Pinang"

Acara perasmian Kempen Tanam Pokok Peringkat Seberang Perai Tengah

 

Timbalan Ketua Menteri (1) Dato' Mansor Othman hari ini melancarkan Kempen Tanam Pokok Peringkat Seberang  Perai Tengah di atas 72,000 kaki persegi tanah milik kerajaan negeri dengan kerjasama Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS).

 

Pelancaran tersebut katanya merupakan kesinambungan pada kempen  "Hijaukan Bumi Pulau Pinang"  yang dilaksanakan sebelum ini supaya rakyat di negeri perindustrian itu boleh terus menikmati kelestarian alam sekitar.

 

"Untuk menjadi negeri paling maju di rantau ini, tak cukup kita (Pulau Pinang) mempunyai prasarana perindustrian yang maju, kita (Pulau Pinang) perlu juga ada kualiti alam sekitar yang lestari.

 

"Kalau boleh, kempen (tanam pokok) yang akan dilaksanakan oleh MPPP ini perlu dapat penyertaan  rakyat sendiri secara sukarela dan budaya ini perlu digerakkan bersama," ujar Mansor di perkarangan tanah lapang berhampiran Balai Polis Seberang Jaya, di sini.

 

Senator Mustafa yang lebih dikenali sebagai Pak Mus turut melengkapkan majlis kempen tanam pokok di sini.

 

Justeru Adun Penanti itu berkata, budaya lestari alam sekitar itu tidak mungkin berjaya melainkan memerlukan perubahan paradigma semua pihak.

 

"Kita kene ubah cara fikir kita, tak cukup dengan kempen atau kuat kuasa undang-undang.

 

"Ubah cara fikir kita macam rakyat di negera-negara maju (iaitu) jaga alam sekitar dianggap satu 'status yang mulia' dalam masyarakat."

 

"Budaya tanam pokok di rumah (serta) kampung halaman kita wajar dianggap sebagai  suatu  'status yang mulia'  dalam diri kita masing-masing seperti rakyat di negera-negera maju," beliau menambah.

 

"Ubah cara fikir kita macam rakyat di negera-negara maju (iaitu) jaga alam sekitar dianggap satu 'status yang mulia' dalam masyarakat."

 

Bercakap di depan lebih 50 hadirin, beliau turut merakamkan penghargaan kepada semua pihak yang menyokong kempen   "Tiada Plastik Beg Percuma"  di pasar raya yang dilancarkan oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng sejak 1 Januari lalu.

 

Mansor turut memuji usaha agresif JPS memulihara sungai di negeri pimpinan Pakatan Rakyat itu dengan menggunakan teknologi moden seperti  "Effective Mudball"  (gambar kanan) atau  "bola lumpur yang digunakan untuk nyah sampah"  bagi merawat air sungai di negeri ini.

 

"Dulu Tun Dr Mahathir Mohamad (bekas Perdana Menteri) kata Pulau Pinang ini  'negeri sampah'  kerana sungai-sungai kita kotor dan penuh dengan sampah.

 

"Saya diberitahu bahawa hari ini sungai-sungai di sekitar Pulau Pinang pun kian bersih kerana usaha JPS guna teknologi terkini (iaitu) 'Effective Mudball'," beliau menambah.

 

Dari Kanan: Datuk Tan, Roslan, Dato' Mansor, Senator Mustafa Kamal dan wakil Jurutera JPS.

 

Turut hadir, Timbalan Speaker DUN Pulau Pinang Datuk Tan Hock Leong, Roslan Yahaya (Pegawai Daerah Seberang Perai Tengah), Senator Mustafa Kamal Mohd Yusoff, Johari Kassim (Ketua Penerangan PKR Negeri) (gambar bawah), Abdul Jalil Che Ros (Penyelaras DUN Seberang Jaya) dan wakil Jurutera JPS.

 

Johari Kassim antara yang hadir menyokong iltizam politik Mansor.

 

Dalam perkembangan lain, Mansor turut merakamkan ucapan takziah atas pemergian Pak Umaq, aktivis veteran PKR era Reformasi 1998 merangkap penasihat Pakatan Rakyat pada detik 10 malam semalam di Sungai Rusa, Balik Pulau.

 

Mansor yang juga Naib Presiden PKR merangkap Pengerusi Perhubungan PKR Pulau Pinang dalam ucapannya meminta keluarga Pak Umar supaya bersabar dengan ketentuan Ilahi tersebut. -END


sumber: mansorothman.com