Pages

Monday, June 6, 2011

JKKK wajar jadi 'telinga dan mata' kerajaan negeri tingkat khidmat untuk rakyat, kata Mansor


sumber: http://mansorothman.com/

BUKIT MERTAJAM Ahli Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Komuniti (JKKK) sendiri wajar menjadi "telinga dan mata" dalam membantu kerajaan negeri meningkatkan perkhidmatan untuk rakyat selain menerangkan mengenai usaha pembaharuan yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat selama 3 tahun mentadbir Pulau Pinang, kata Mansor Othman.

Timbalan Ketua Menteri (1) Pulau Pinang itu berucap demikian di depan lebih 120 pemimpin peringkat tempatan di Majlis Penyerahan Watikah Perlantikan JKKK kerajaan peringkat Seberang Prai Tengah (SBT) sesi 2011/2012.

Pegawai Daerah SBT, Tuan Roslan Yahaya turut berucap di majlis tersebut. Taklimat dari beberapa agensi dan jabatan kerajaan dijadualkan berlangsung pada sebelah petang.

"Kita (Pulau Pinang) tidak ada saluran maklumat (media arus) perdana, kita hanya ada JKKK untuk menjadi salah satu saluran maklumat kepada rakyat."

"Kita mesti menunjukkan beza dan prestasi yang baik kerana kita (JKKK) adalah telinga dan mata bagi kerajaan negeri," ujar Mansor pagi tadi di Dewan Mutiara, Jabatan Kerja Raya, di sini."

Beliau yang juga Adun Penanti turut meminta JKKK yang dilantik supaya berkhidmat secara profesional kepada rakyat tanpa mengira jalur faham kepartian.

"Kita tak perlu maki dan fitnah mana-mana pihak sebagaimana Umno lakukan dahulu (ketika menguasai kerajaan Pulau Pinang), kita hanya perlu jelaskan apakah perkhidmatan yang kita lakukan."

"Kalau mereka (warga emas) Umno atau MCA atau MIC pun, kita kene ajak mereka daftar skim warga emas kita, kita beri kepada mereka perkhidatan terbaik sebagaimana warga emas lain terima.

Kita mesti menunjukkan bahawa pentadbiran kita dari atas (kerajaan negeri) sampai lah peringkat JKKK, kita adalah terbaik, integriti dan disegani rakyat. Biar kita jauh berbeza (lebih baik) berbanding kerajaan dulu (Barisan Nasional)," ujarnya.

Dalam perkembangan yang sama, beliau turut merakamkan penghargaan kepada JKKK yang terpilih sebelum ini kerana perkhidmatan mereka membantu kerajaan negeri dilihat sebagai sebuah kerajaan yang berintegriti lagi berdaya saing.

Tahun 2010 umpamanya, RM12.28 bilion pelababuran asing paling tinggi dalam dunia...kenapa paling tinggi? Kerana pentadbiran kita, termasuk JKKK paling integriti dan orang yakin kepada kita," beliau menambah.

Beliau turut merakamkan penghargaan kepada pihak polis kerana banyak membantu kerajaan negeri sehingga diiktiraf sebagai salah sebuah negeri yang mempunyai penurunan indeks jenayah paling memberangsangkan.

Dalam perkembangan yang lain, Mansor turut meminta semua pihak memberi partisipasi sihat dalam pilihan raya jawatankuasa persatuan qaryah-qaryah masjid yang sengaja diadakan oleh kerajaan negeri untuk mendidik rakyat mengenai proses demokrasi.

"Kita tak mahu pengerusi masjid dipilih semata-mata menang waktu mesyuarat sahaja padahal bukan 'orang masjid'. Jangan kata kita (kerajaan negeri) tak memberi peluang untuk pemimpin baru memimpin persatuan qaryah (serta) dewan (orang ramai) selepas 3 tahun Pakatan Rakyat memerintah negeri.

"JKKK pun kena lah main peranan yang lebih aktif dengan menyertai proses pemilihan jawatankuasa peringkat qaryah dengan mengadakan program-program keagamaan, tubuh koperasi dan jana pendapatan sendiri dan sebagainya.

"Pemilihan secara demokrasi mengajar semua pihak supaya berlumba-lumba buat kebaikan, bukan macam era Umno tadbir negeri," ujarnya.

Turut hadir ADUN Padang Lalang Michael Tan Cheong Heng, ADUN Bukit Tengah Ong Chin Wen, Penyelaras DUN Seberang Jaya Abdul Jalil Che Ros.

Perlantikan kali ini turun menampilkan muka-muka baru selain jawatankuasa sedia ada yang dilihat berkebolehan berkhidmat untuk rakyat.